TietoAreenan brändiuudistus: entistä asiantuntevampi ja helpommin lähestyttävä brändi
Vuonna 2002 13-vuotiaana DataMaskun apupoikana työuransa aloittanut Henri Jussila osti yrityksen liiketoiminnan ja perusti oman yhtiönsä, TietoAreena Oy:n, vain kahdeksan vuotta myöhemmin. Tietotekniikan alalla muutokset tapahtuvat nopeasti, mutta TietoAreena on aina pysynyt kehityksen aallonharjalla. Yrityksen rohkeus ja palveluhalukkuus ovat olleet mukana jo vuodesta 1939, ja ne ovat edelleen tärkeitä arvoja yrityksen toiminnassa.
Kesällä 2020 TietoAreena juhli kymmenvuotista taivaltaan, ja kehitystoimena aloimme suunnitella brändiuudistusta. Tavoitteenamme oli vahvistaa TietoAreenan brändiä asiantuntevana ja itsevarmana viestijänä sekä lisätä sen helppoa lähestyttävyyttä asiakkaiden silmissä. Kumppaniksi yritysilmeen uudistamiseen valikoitui Louhos Digital, jonka kanssa suunniteltiin moniakin eri variaatioita uudesta logosta ennen oikean löytymistä. Uuden logon, huolella valittujen värien, fonttien, ikonien ja muiden yksityiskohtien myötä TietoAreena otti merkittävän harppauksen eteenpäin brändinsä kehittämisessä.

Toiminnan kasvaessa huomasimme tarpeen suunnitella markkinointia entistä strategisemmin ja kesällä 2021 apuun valikoitui jälleen Louhos Digital. Yhdessä Louhoksen kanssa laadimme strategian, jonka pohjalta vietimme myös TietoAreenan historian ensimmäistä strategiapäivää lokakuussa 2021. Päivän aikana määrittelimme tarkoituksemme ja asetimme erilaisia tavoitteita vuodelle 2022. Kun nyt katsotaan taaksepäin, on erityisen ilahduttavaa havaita, että asetetut tavoitteet on saavutettu erittäin hyvin.
Keväällä 2022 huomasimme, että emme kykene toteuttamaan kaikkia markkinointistrategiassamme määriteltyjä tavoitteita nykyisellä henkilöstömäärällämme. Tämä johti lopulta siihen, että palkkasimme Louhoksen yhteyshenkilömme Lari Lieskiven TietoAreenan markkinointipäälliköksi vastaamaan brändin kehittämisestä, viestinnästä sekä yleisestä markkinoinnista. Lari otti ensitöikseen asiantuntijabrändin vahvistamisen ja verkkosivuprojektin toteuttamisen. Hieman alle vuoden työrupeaman jälkeen verkkosivut ovat olleet jo tovin valmiit, TietoAreenan asiantuntijabrändäys on hyvällä tiellä ja tulevaisuus näyttää valoisalta.
Moni saattaa kysyä, miksi panostamme tähän? Syynä on vankka uskomuksemme siitä, että voimme toteuttaa sloganimme lupauksen ja olla ehkä Suomen paras tietotekniikkatalo. Me haluamme palvella jatkossa entistä paremmin nykyisiä ja tulevia asiakkaitamme — eikä meille riitä vain se, vaan me haluamme aidosti muuttaa koko alaa entistä asiakasystävällisemmäksi erottautuen asioimisen helppoudella. Me haluamme jatkossakin kasvaa ja olla merkittävin kumppani omalla alallamme. Meidän yksi kirkkaimmista tavoitteistamme on palava halu olla ensimmäinen vaihtoehto, kun asiakkaamme tarvitsee ratkaisua ongelmaansa.
Konkreettisena esimerkkinä asioimisen helppoudesta mainitsemme uudet verkkosivumme, joilta löytyvät Leadoo-botit. Bottien avulla voit esimerkiksi suunnitella itsellesi sopivan maksuratkaisun vaivattomasti. Vaikka bottien ja sivuston kehittämiseen onkin käytetty satoja työtunteja, emme vaihtaisi hetkeäkään. Olemme vakuuttuneita siitä, että olemme oikealla tiellä ja investointimme maksaa itsensä takaisin ennemmin tai myöhemmin.